همانند دیگر لوازم خانه، پکیج نیز دارای حساسیت و خرابیهای خاص خود است و تشخیص و تعمیر به موقع آن بسیار حائز اهمیت است. لازم است بدانید اگر به موقع متوجه مشکلات پکیج نشوید، و یا تعمیر آن را به تعویق بیندازید، اختلالهای آن بیشتر خواهد شد و در فصول سرد از وجود آب گرم محروم خواهید ماند.
تعمیرات پکیج را به نمایندگان معتبر بسپارید!
اولین و بهترین راه برای اقدام به تعمیر پکیج خود، تماس و کمک گرفتن از نمایندگی برند سازنده پکیج، که از نیروهای متخصص در زمینه امور تعمیراتی تشکیل شده است، میباشد. آنان در مدت زمان کوتاه و با کمترین هزینه و به طور تضمینی، سیستم را عیب جویی نموده و مشکل را برطرف خواهند کرد.
به هر حال اگر در حوزه تعمیرات پکیج تجاربی را کسب نمودهاید و قصد دارید تا خود به رفع مشکلات پکیج بپردازید، قبل از هرگونه اقدام به تعمیر، از موارد زیر اطمینان لازم را حاصل فرمایید:
- اطمینان از ایده آل بودن فشار گاز در سیستم پکیج.
- چک کردن ولتاژ برای اطمینان از عدم وجود نوسان برق متصل به سیستم.
- باز بودن ولوهای ورودی سیستم.
- دبی جریان آب گرم (حداقل 2 لیتر در دقیقه).
- وصل بودن تمامی کلیدهای مربوط به سیستم.
- فشار جریان آب مدار گرمایشی (حداقل 1 bar).
- کثیف نبودن فیلتر مدار گرمایشی.
دو نکنه بسیار اساسی در تعمیر هرگونه پکیج دیواری وجود دارد که لازم است آنها را بدانید:
- عیب یابی: شاید بتوان گفت که مهمترین کار قبل از هرگونه اقدام به تعمیر میباشد. تعمیرکار باید ابتدا دستگاه را عیب یابی کند و قطعهی خراب شده احتمالی را شناسایی نماید. این کار باعث تسریع پروسه تعمیر و تضمین صددرصدی رفع خرابی، خواهد شد.
- اگر اختلال سیستم ناشی از خرابی قطعهای خاص باشد، آنگاه تعویض آن قطعه الزامی است. در اینجا باید دقت کنید که قطعه جدید برای تعویض تقلبی و یا بی کیفیت نباشد، چرا که ممکن است به پکیج آسیب برساند.
ایراداتی که اقدام به تعمیر را واجب خواهد نمود
بهترین راه در صورت مشاهده هرگونه از مشکلات زیر، ارتباط با نمایندگان معتبر در زمینه تعمیر پکیج و شوفاژ، و درخواست رسیدگی به صورت حضوری از آنها میباشد:
- افت فشار
- مشکلات هواگیری
- روشن نشدن پکیج
- گرم نشدن آب پکیج
- خطاهای کد دار (که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت)
- نشت آب
- صداهای عجیب پکیج
پکیج خود را هر سال سرویس نمایید!
بسیاری از استفاده کنندگان آبگرمکن و شوفاژ پکیجی، تصور میکنند که سالم بودن کارکرد سیستمشان به این معنی است که دیگر نیازی به معاینه فنی نداشته و فقط در صورت بروز مشکل، از تعمیر کنندگان متخصص و معتبر، کمک میگیرند.
بهتر است بدانید که سرویس سالانه پکیج منزل، فواید بسیاری از هر لحاظ برای آن و افراد خانواده خواهد داشت، از جمله:
- بالا بردن راندمان کاری پکیج.
- پیشگیری از خرابیهای احتمالی در آینده و بدین ترتیب، متحمل نشدن هزینههای گزاف.
- شناسایی عیبهای سطحی دستگاه و رفع آنها. این کار، خرابیهای بسیار بزرگ و جبران ناپذیر آینده را از پکیج شما دور خواهد نمود.
- رسوب زدایی سالانه پکیج، آن را هم به لحاظ کارکرد و هم به لحاظ زیبایی، ارتقاء خواهد داد.
آیا هزینه تعمیر پکیج، گران است؟!
برای تعمیر و ارائه خدمات مورد نیاز محصول شما تا وقتی که گارانتی محصول پا برجاست، هزینهای جز هزینه رفت و آمد دریافت نخواهد شد.
پس از اتمام گارانتی، این هزینه به نسبت نوع و میزان خرابیهای ایجاد شده در اجزای پکیج، متغیر خواهد شد. لازم به ذکر است که این هزینهها درصورتی که قطعهای از پکیج نیاز به تعویض شدن داشته باشد، قطعاً نسبت به تعمیر بدون نیاز به تعویض، بالاتر خواهد بود.
با این حال، نگرانیها در مورد زیاد بودن خرج رسیدگی به پکیج، کاملاً بی مورد است! هزینهها طبق نرخ اتحادیه تعمیر کاران پکیج در تهران محاسبه خواهد شد، لذا کارهای تعمیراتی را هیچوقت به افراد متفرقه و غیر رسمی که قیمتهای خاص و گران خود را در نظر میگیرند، نسپارید.
چگونه متوجه خطاهای پکیج خود شویم؟!
قبل از تشریح این مسئله، بگذارید تا انواع پکیج را به شما معرفی کنیم. پکیجها در دو مدل «دیجیتال» و «آنالوگ» تولید میشوند، پس نحوه نمایش خطاهای موجود در آنها نیز با یکدیگر متفاوتاند.
در پکیجهای دیجیتال، صفحه نمایشگر تعبیه شده است که در صورت بروز هرگونه خطا، به صورت عدد بر روی صفحه نمایشگر ظاهر میشوند. حالا باید بدانید که عدد نشان داده شده مربوط به چه خطایی است. این اعداد و خطاهای مربوط به آنها، معمولاً در دفترچههای راهنما شرح داده شدهاند.
و اما در پکیجهای دیجیتال، به سبب اینکه نمایشگری وجود ندارد، خطاها به این گونه است که همزمان برخی از چراغهای دستگاه روشن خواهند شد. برای مثال، اگر چراغهای 40 و 70 به طور همزمان روشن بمانند، باید خطای 40 70 را شناسایی کنیم و به دنبال راهکاری برای رفع آن باشیم.